Statut i Program Działania

Przedmowa programowa

Stowarzyszenie Pszczelnicze Rzeczypospolitej Polskiej jest niezależną i samorządną organizacją zrzeszającą pszczelarzy oraz sympatyków pszczelarstwa.
Stowarzyszenie jest kontynuatorem starych tradycji pszczelarskich w Polsce z okresu I i II Rzeczypospolitej i jest organizacją o orientacji chrześcijańskiej.
Zakres programowy oraz teren działania Stowarzyszenia szczegółowo określa Statut.

I. Postanowienia ogólne

Art. 1

Tworzy się stowarzyszenie pod nazwą: STOWARZYSZENIE PSZCZELNICZE RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ.

Art. 2

Ilekroć w tekście Statutu mowa jest o „STOWARZYSZENIU” należy rozumieć to jako STOWARZYSZENIE PSZCZELNICZE RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ.

Art. 3

Siedzibą STOWARZYSZENIA jest miasto Wrocław.

Art. 4

STOWARZYSZENIE swym zasięgiem obejmuje obszar Rzeczypospolitej polskiej.

Art. 5

Odpowiednio do obszarów działalności mogą być tworzone TERENOWE KOŁA PSZCZELNICZE.

Art. 6

STOWARZYSZENIE posiada osobowość prawną.

Art. 7

STOWARZYSZENIE prowadzi działalność wynikającą z niniejszego Statutu na podstawie Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach – Dz.U. nr 20 z dnia 10 kwietnia 1989r.

II. Cele, zadania oraz środki ich realizacji

Art. 8

Celem STOWARZYSZENIA jest:

  1. Wszechstronna działalność promocyjna w zakresie pszczelarstwa, propagowanie jego rozwoju i reprezentowanie interesów pszczelarzy członków STOWARZYSZENIA.
  2. Współpraca z organizacjami, ośrodkami badawczo-rozwojowymi i doradczymi w zakresie pszczelarstwa.
  3. Organizowanie i prowadzenie działalności szkoleniowej, wymiany doświadczeń z innymi organizacjami pszczelarskimi.
  4. Prowadzenie działalności gospodarczej i handlowej.

Art. 9

Cele te STOWARZYSZENIE realizuje przez:

  1. Reprezentowanie i obronę interesów pszczelarzy wobec władz państwowych, samorządowych i instytucji działających na rzecz pszczelarstwa.
  2. Współpraca z terenowymi jednostkami samorządowymi administracji oraz innymi organizacjami działającymi na rzecz rozwoju pszczelarstwa i ochrony naturalnego środowiska przyrodniczego, a w szczególności w zakresie ochrony pszczół przed zatruciami.
  3. Opracowywanie propozycji przepisów do władz państwowych regulujących zagadnienia i problemy pszczelarstwa.
  4. Dla zaspokojenia potrzeb członków STOWARZYSZENIA wynikających z działalności statutowej prowadzona będzie działalność gospodarcza, handlowa w zakresie zagospodarowania produktów pasiecznych oraz zaopatrywania w środki produkcji.

Art. 10

STOWARZYSZENIE opiera swoje działanie na społecznej pracy ogółu członków zrzeszonych w TERENOWYCH KOŁACH PSZCZELARSKICH.

III. Członkowie

Art. 11

  1. Członkiem zwyczajnym STOWARZYSZENIA może być pełnoletni obywatel polski bez względu na miejsce zamieszkania zajmujący się hodowlą pszczół bądź sympatyzujący z pszczelarstwem.
  2. Członkami honorowymi STOWARZYSZENIA mogą być osoby fizyczne, które w szczególny sposób zasłużyły się na rzecz pszczelarstwa. Tytuł honorowego członka nadaje walne zebranie STOWARZYSZENIA.
  3. Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna i prawna, która zadeklaruje pomoc finansową dla STOWARZYSZENIA.
  4. Członkostwo STOWARZYSZENIA powstaje z dniem podjęcia przez Zarząd uchwały o przyjęciu. O podjęciu uchwały Zarząd powiadamia zainteresowanego.
  5. Założyciele STOWARZYSZENIA, którzy podpisali listę założycieli dołączoną do wniosku o rejestrację STOWARZYSZENIA, stają się jego członkami z chwilą uprawomocnienia się postanowienia sądu o zarejestrowaniu.

Art. 12

Członek zwyczajny ma prawo:

  1. Brać czynny udział z głosem decydującym na walnym zebraniu STOWARZYSZENIA.
  2. Wybierać i być wybieranym do władz STOWARZYSZENIA.
  3. Zgłaszać do władz STOWARZYSZENIA wnioski w sprawach związanych z celami i działalnością STOWARZYSZENIA.
  4. Korzystać z pomocy i urządzeń STOWARZYSZENIA.

Art. 13

Obowiązki członków STOWARZYSZENIA:

  1. Systematyczne opłacanie składek.
  2. Udział w zebraniach i pracach STOWARZYSZENIA.
  3. Podejmowanie zadań i czynności wynikających z faktu uczestnictwa we władzach STOWARZYSZENIA.
  4. Przestrzeganie zasad etyki pszczelarskiej.
  5. Stosowanie się do postanowień statutu STOWARZYSZENIA oraz uchwał podejmowanych przez władze STOWARZYSZENIA.

Art. 14

Przynależność członków do STOWARZYSZENIA ustaje na skutek:

  1. Śmierci członka.
  2. Dobrowolnego wystąpienia.
  3. Skreślenia z listy członków.
    Skreślenie z listy członków może nastąpić na podstawie uchwały Zarządu, gdy członek nie bierze udziału w żadnej z form pracy STOWARZYSZENIA lub nie opłaca składek członkowskich w okresie 1 roku.
  4. Wykluczenia ze STOWARZYSZENIA.
    Wykluczenie ze STOWARZYSZENIA może nastąpić na podstawie uchwały Zarządu, gdy członek naruszył postanowienia statutu lub swoim zachowaniem naruszył dobre imię i autorytet STOWARZYSZENIA. Od uchwały przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania złożone w ciągu 30 dni od daty jej doręczenia. Odwołanie winno być rozpatrzone w ciągu jednego roku.
  5. Postanowienia powyższych ustępów stosuje się odpowiednio od do członków wspierających.

IV. Władze i struktura Stowarzyszenia

Art. 15

  1. Władzami STOWARZYSZENIA są:
    ◦ Walne Zebranie,
    ◦ Zarząd,
    ◦ Komisja Sprawozdawczo-Rewizyjna.
  2. Jeżeli liczba członków STOWARZYSZENIA przekroczy 100 osób, Walne Zebranie zostaje zastąpione przez Zebranie Delegatów, któremu przysługują kompetencje Walnego Zebrania. Jeden delegat jest wybierany na 3 członków. Regulamin wyboru delegatów ustali Zarząd.
  3. Kadencja Zarządu, Komisji Sprawozdawczo-Rewizyjnej oraz Zebrania Delegatów trwa 4 lata.
  4. Członkowie Zarządu i Komisji Sprawozdawczo-Rewizyjnej wybierani są przez Walne Zebranie w głosowaniu tajnym, chyba że więcej niż połowa uczestników Walnego Zebrania opowie się za głosowaniem jawnym.

V. Walne zebranie stowarzyszenia

Art. 16

  1. Zwyczajne – odbywa się co 4 lata i zwołuje go Zarząd STOWARZYSZENIA.
  2. Nadzwyczajne – może być zwołane w następujących przypadkach:
    a) na wniosek Komisji Sprawozdawczo-Rewizyjnej,
    b) na podstawie pisemnego żądania złożonego przez 1/3 członków STOWARZYSZENIA.
  3. Walne Zebranie Nadzwyczajne powinno być zwołane w ciągu 4 tygodni od czasu złożenia wniosku lub pisemnego żądania.
  4. Uchwały Walnego Zebrania w pierwszym terminie zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 50% uprawnionych do głosowania. W drugim terminie zasada quorum nie obowiązuje.
  5. Głosowanie odbywa się jawnie.
  6. Rozwiązanie STOWARZYSZENIA i dokonanie zmian statutu może nastąpić uchwalą Walnego Zebrania większości 2/3 głosów w obecności 50% członków.

Art.17

Do kompetencji Walnego Zebrania należą wszystkie sprawy wynikające z zakresu działania STOWARZYSZENIA, a w szczególności:

  1. Wybór Zarządu, Komisji Sprawozdawczo-Rewizyjnej.
  2. Podejmowanie uchwał w sprawie działalności programowej ustalenie wysokości składki członkowskiej.
  3. Dokonywanie zmian w statucie.
  4. Udzielanie absolutorium Zarządowi.
  5. Odwoływanie członków Zarządu, Komisji Sprawozdawczo.
  6. Podejmowanie uchwały o rozwiązaniu STOWARZYSZENIA.

VI. Zarząd

Art. 18

  1. Zarząd STOWARZYSZENIA w składzie:
    • ● Prezes,
    • ● Wiceprezes,
    • ● Sekretarz,
    • ● Skarbnik,
    • ● jeden do trzech członków.
  2. Wyboru Członków Zarządu dokonuje się spośród członków STOWARZYSZENIA, którzy wyrazili zgodę na kandydowanie.
  3. Zarząd konstytuuje się na pierwszym po jego wyborze posiedzeniu.

Art. 19

  1. Do kompetencji Zarządu należy:
    • a) kierowanie bieżącą działalnością STOWARZYSZENIA,
    • b) wykonywanie uchwał Walnego Zebrania,
    • c) przyjmowanie i wykreślanie z listy członków,
    • d) powoływanie i odwoływanie regionalnych przedstawicieli STOWARZYSZENIA,
    • e) uchwalanie preliminarza budżetowego STOWARZYSZENIA,
    • f) zarządzanie majątkiem STOWARZYSZENIA,
    • g) podejmowanie na podstawie upoważnienia Walnego Zebrania, uchwał w sprawie składek członkowskich,
    • h) reprezentowanie STOWARZYSZENIA na zewnątrz,
    • i) podejmowanie uchwał w sprawie zatrudnienia i zwalniania pracowników,
    • j) wykonywanie innych zadań przewidzianych w statusie.
  2. Prezes STOWARZYSZENIA kieruje pracą Zarządu i reprezentuje STOWARZYSZENIE, a w razie jego nieobecności zastępuje go Wiceprezes.

Art. 20

  1. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na dwa miesiące.
  2. Zasady zwoływania posiedzeń oraz podział pracy w zarządzie określa regulamin Zarządu.
  3. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków.

Art. 21

  1. Komisja Sprawozdawczo-Rewizyjna jest organem kontroli STOWARZYSZENIA.
  2. Do zadań Komisji Sprawozdawczo-Rewizyjnej należą w szczególności:
    • a) kontrola przynajmniej raz w roku gospodarki finansowej STOWARZYSZENIA,
    • b) kontrola przynajmniej raz w roku stanu majątku oraz sposobów zarządzania tym majątkiem przez Zarząd,
    • c) kontrola przestrzegania statutu wykonywania uchwał Walnego Zebrania przez Zarząd,
    • d) przedkładanie Walnemu Zebraniu sprawozdania oraz wniosku w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi,
    • e) wykonywanie innych czynności przewidzianych w niniejszym statucie.

Art. 22

  1. Komisja Sprawozdawczo-Rewizyjna składa się z 3-5 członków i wybiera ze swojego składu przewodniczącego, jego zastępcę i sekretarza.
  2. Zasady zwoływania posiedzeń Komisji oraz sposób wykonywania przez nią czynności kontrolnych określa regulamin Komisji.
  3. Uchwały są podejmowane większością głosów przy obecności minimum 50% członków Komisji.

Art. 23

Członkostwo w Zarządzie lub w Komisji Sprawozdawczo-Rewizyjnej ustaje na skutek:

  • a) upływu kadencji, przy czym z chwilą upływu kadencji obowiązuje złożenie sprawozdania na Walnym Zebraniu, na którym dokonuje się wyboru nowych władz,
  • b) ustania członkostwa w STOWARZYSZENIU,
  • c) zrzeczenia się udziału w tych władzach,
  • d) odwołania przez Walne Zebranie, z tym, że w odniesieniu do członków Komisji Sprawozdawczo-Rewizyjnej może to nastąpić bezwzględną liczbą głosów.

Art. 24

  1. W miarę potrzeby Zarząd STOWARZYSZENIA może powoływać w obszarze działania województw, powiatów, gmin, miast i dzielnic TERENOWE KOŁA PSZCZELNICZE zwane dalej KOŁAMI.
  2. KOŁO może być organizowane przy początkowej liczbie co najmniej 15 osób. Siedzibę KOŁA ustala ogół członków w zależności od warunków lokalowych i możliwości finansowych KOŁA.

Art. 25

  1. Władzami TERENOWYCH KÓŁ PSZCZELNICZYCH są:
    • ● Walne zebranie członków KOŁA
    • ● Zarząd KOŁA składający się z 3-4 członków, a w tym: Prezes, wiceprezes, skarbnik i członek zarządu.
    • ● Komisja sprawozdawczo-rewizyjna składająca się z 3 osób.
    • ● Sąd Koleżeński składający się z 3 osób.
  2. Kadencja władz KOŁA trwa 4 lata.
  3. KOŁA używają pieczęci okrągłej i podłużnej z napisem, według załącznika nr 1 do STATUTU.

VII. Finanse i działalność gospodarcza

Art. 26

Finanse STOWARZYSZENIA składają się z:

  • składek członkowskich,
  • prowadzonej działalności gospodarczej,
  • deklarowanych kwot instytucji wspierających,
  • wsparcia finansowego władz centralnych i samorządowych.

Art. 27

  1. W zakresie wynikającym z działalności statutowej gospodarczej, STOWARZYSZENIE może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania.
  2. Do dokonywania czynności prawnych w imieniu STOWARZYSZENIA wymagane jest współdziałanie dwóch Członków Zarządu, w tym Prezesa lub Wiceprezesa STOWARZYSZENIA. Inne osoby mogą dokonywać czynności prawnych w imieniu STOWARZYSZENIA wyłącznie na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd.

VIII. Kontrola wewnętrzna

Art. 28

Kontrolę w zakresie działalności statutowej i finansowej przeprowadza raz w roku Komisja Sprawozdawczo-Rewizyjna Zarządu bądź KOŁA, która uprawniona jest do:

  1. Składania informacji o wynikach kontroli na Walnym Zebraniu.
  2. Stawiania wniosku o absolutorium.

IX. Organizacja i zasady działania

Art. 29

W celu racjonalnej obsługi biurowej STOWARZYSZENIA Zarząd może powołać biuro i jednocześnie zatrudnić pracownika bądź wyznaczyć osobę do prowadzenia bieżących spraw. Nadzór w imieniu Zarządu nad funkcjonowaniem biura sprawuje prezes Zarządu lub inna osoba przez Zarząd wyznaczona.

X. Zmiana statutu i rozwiązanie stowarzyszenia

Art. 30

Uchwały w sprawie zmiany statutu i rozwiązania STOWARZYSZENIA podejmuje Walne Zebranie, zgodnie z art 16. ust.6 statutu.

Art. 31

  1. Uchwała o rozwiązaniu STOWARZYSZENIA powinna określać cel, na który zostaje przeznaczony majątek STOWARZYSZENIA
  2. Jeżeli uchwała, o której mowa w ust. 1 nie stanowi inaczej, likwidatorami są skarbnik i sekretarz STOWARZYSZENIA.

Załącznik nr 1 do STATUTU – pieczęcie

Pieczęć okrągła:

W otoku pieczęci napis:
,,STOWARZYSZENIE PSZCZELNICZE RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ”,
wewnątrz: u góry wizerunek pszczoły, poniżej napis „we Wrocławiu”

Pieczęć podłużna o treści:

STOWARZYSZENIE PSZCZELNICZE RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ WE WROCŁAWIU
adres …………………

a dla KÓŁ TERENOWYCH
STOWARZYSZENIE PSZCZELNICZE RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ WE WROCŁAWIU
TERENOWE KOŁO w ………………………….
adres ………………………